Počítání kalorií – ano či nikoliv


V dnešní době najdete velkou spoustu osob, které se snaží dostáhnout své vysněné postavy pomocí počítání kalorií, které za daný den přijali. V převážné většině se jedná o dospívající dívky, jež touží vypadat jako modelky z časopisů a Instagramu. Ve svých chytrých telefonech mají klidně i několik kalorických kalkulaček, jen pro případ, že by třeba jedna nefungovala tak, jak má. Vysvětleme si tedy, zda se jedná opravdu o něco tak skvělého, jak je často prezentováno.

Sendvič s měřidlem

Počítání kalorií je založeno na tom, jaký je váš denní kalorický příjem a výdej. Abyste totiž začali hubnout musí být příjem nižší než výdej. To znamená dvě věci: zvýšit tělesnou aktivitu, aby bylo spalování větší, a nějakým způsobem upravit svůj dosavadní jídelníček. V tomto ohledu je počítání velice prospěšnou věcí, protože vám pomůže si uvědomit, jak na tom jste. Pro začátečníky s hubnutím je tak skvělé v tom, že si uvědomí, kolik nezdravých potravin za den spořádají. Pokud nebudete používat chytré aplikace, které budou vše vypočítávat za vás, procvičíte si i své matematické schopnosti.
Talíř se zeleninou

Zde asi pozitiva tohoto hubnoucího směru končí. Většina lidí si své kalorie zapisují večer, kdy už stejně nic nenadělají s tím, že třeba překročili svůj denní limit. Obrovskou nevýhodou je také to, že z toho za chvíli začnete šílet. Váš život se začne točit jen kolem jídla, obsahu kalorií a strachu z toho, zda jste náhodou nesnědli něco, co už byste neměli. Nutné je také zmínit, že tato metoda nemusí být ani účinná, protože je založena na nějakém obecném vzorci, který samozřejmě není určen pro všechny, protože tělo každého z nás je rozdílné stejně tak jako to, jak spaluje jednotlivé potraviny, tedy jaký je váš metabolismus.
Jablko s metrem
Počítání kalorií také často vede k tomu, že si daná osoba začne myslet, že čím menší bude mít příjem, tím více spálí. V tomto okamžiku už to ale zavání lehce anorexií, a navíc tímto způsobem ani ničeho nedocílí, protože úbytek váhy tímto způsobem zaručuje jo-jo efekt. V této fázi přestává i samotné tělo fungovat tak, jak by mělo. Na závěr je tak vhodné říct, že tento způsob hubnutí může být dobrý, pokud se to s ním nepřehání až do úplných extrémů. Tak je to koneckonců ale se vším. Hlavní je najít zlatou střední cestu.