Zdravý spánek


Ne, nebojte se, tento článek vás nebude bombardovat informacemi o peřinách, polštářích a matracích. Nedočtete se zde ani o roztočích. Budete tu číst o zdraví.

Věřte nebo ne, ale v posteli strávíte něco kolem pětiny svého života. Moudré články pak skoro svorně píší, že nejlepší poloha pro spaní je na zádech. Divím se, že nenapsali vleže.
Matrace a polštář

Ano, ona je to v podstatě pravda, ale hodně lidí by si tak neodpočinulo. Když vás bolí záda, nebude to asi ono. I když, každého bolí záda „jinak“.

Na vysoký polštář raději zapomeňte a pokud si dáváte ještě malý, není to dobré už vůbec. Vaše páteř totiž bude v hodně podobné poloze jako na židli v práci, nebo doma u počítače. Nejlépe je prý spát bez polštáře. Usnadní to dýchání.

Proti bolestem bederní páteře je prý účinné spaní na břiše. Dochází při tom k vyrovnání tlaku v meziobratlových ploténkách.

Nejvíce nezdravý je spánek na měkkých matracích. Nemusíte spát na dveřích, nebo prknech, ale matraci volte takovou tu polotvrdou. Ostatně si ji zkuste.

Umění spát je velmi náročné. Hovoří o tom spousty článků, vesměs si odporujících. V některých se píše o tak zvané poloze „skrčence“. Ta je prý nejvíce škodlivá. Páteř se při ní ohýbá, a vazy a svaly zůstanou bez protažení. Hůře se dýchá, budíte se s bolestmi a bolením hlavy.

Nu, proti gustu žádný dišputát, jak říkají naši předkové. Pokud se tedy chcete vyspat zdravě, budete muset vystudovat nějakou vysokou školu. Ale nesmíte tam spát.
Poloha “skrčenec”

V jiných článcích se dozvíte o pohybech, které vaše tělo ve spánku činí. Vy o nich nevíte. Můžeme se tedy domnívat, že tělo si svou polohu najde samo. Tedy takovou, která je mu nejvíce přirozená a která mu nejvíce vyhovuje. Možná bude pravda někde zcela jinde. Například tam, kde ji nehledáme. Nebo nečekáme. Mnoho lidí proto uléhá tak, aby se cítili pohodlně, nikde je nic netlačilo, a hlavně aby brzo usnuli. Vy sami si musíte vybrat, jak budete spát dále. Dobrou noc.